Tegenwoordig worden mensen overspoeld met informatie. De smartphone heeft ervoor gezorgd dat we continu bereikbaar zijn en social media speelt een grote rol in de hoeveelheid aan prikkels die we binnen krijgen. Als bedrijf kan jouw boodschap hierdoor gemakkelijk overgeslagen of vergeten worden. In dit artikel bespreken we de meerwaarde van animatievideo’s om de aandacht te trekken en vast te houden.
Informatieverwerking
Van oudsher is ons brein erop uitgerust om visuele prikkels beter te verwerken dan geschreven tekst. Dat is ook niet zo vreemd, want de oermens had alleen zicht, geur en tactiel vermogen. Pas toen de mens en daarmee onze maatschappij zich verder ontwikkelde, ontstond het geschreven woord.
Onze hersenen verwerken beelden beter, omdat deze een minder actieve vorm van informatieverwerking vereist dan lezen. Een animatievideo speelt hier goed op in. Daarom is een animatie laten maken ideaal als je de aandacht wilt trekken en ervoor wilt zorgen dat mensen de boodschap beter onthouden.
Eindeloze creatieve mogelijkheden
Video is dé manier om iedere boodschap helder over te brengen. Het grote voordeel ten opzichte van schrijven en lezen, is dat er met animatie eindeloze mogelijkheden zijn. Animatie kan vrijwel elk scenario, concept of personage tot leven brengen. Bovendien kun je bij animatie gebruikmaken van 3D-elementen, muziek en voice-overs om je boodschap meer kracht bij te zetten en emoties op te roepen. Of je nu de werking van een geavanceerd programma wilt uitleggen of je bedrijfsconcept wilt uitdrukken, met animatie is alles mogelijk.
Groot bereik
In het digitale tijdperk zijn animatievideo’s dé manier om je marketing vorm te geven. Waar je vroeger afhankelijk was van tijdsloten op TV, kun je nu overal op het internet adverteren.
Dit kan zowel betaald als onbetaald. Ieder social media kanaal biedt de optie om jouw content te delen en onder de aandacht te brengen. Een animatie bekijken kost je publiek minder moeite dan teksten lezen, waardoor jouw video al snel duizenden keren wordt bekeken. Zo vergroot je de kans dat mensen jouw bedrijf leren kennen en uiteindelijk diensten of producten bij je kopen.